Säljpitchen; Detta nog så viktiga men ack så knepiga format att få rätt på. Väl utförd är säljpitchen i många fall säljarens främsta dörröppnare som gärna ska både trollbinda åhöraren och förmedla värdet i ditt erbjudande. Vi har nog alla upplevt skillnaden mellan en bra och en dålig pitch, kanske utan att riktigt kunna sätta fingret på vad som gjorde den ena härligare än den andra. Vad vi däremot tar med oss är antagligen ett större intresse och förtroende för en av säljarna. Nu är frågan, är du den säljaren åskådaren kommer komma ihåg, eller är du den andra?

Ge dig själv rätt förutsättningar och lär dig grunderna i en fängslande pitch. Med dessa fem pitchregler skapar du samma struktur som de flesta framgångsrika säljare använder när de pitchar – Naturligtvis med utrymme för din personliga twist!

1. Öppna med något oväntat

Lättare sagt än gjort kanske, men vi människor blir genast mer nyfikna och engagerade av en oväntad inledning. Exakt hur du överraskar väljer du själv, men ett enkelt knep kan vara att sätta sig själv i perspektiv till sin omgivning. Är du märkbart yngre än dina åhörare? Har du en annorlunda dialekt? Adressera det, med glimten i ögat! Du lyckas inte bara med utmaningen att fånga publikens fokus, utan skapar dessutom en mer avslappnad stämning. Våga alltså lyfta det oväntade!

2. Väv in kunden i pitchen

Det är lätt hänt att prata på och tycka att man bygger ett övertygande case, utan att egentligen ha kunden med sig på tåget. Väv därför in element som öppna frågor och konkreta exempel från kundens verksamhet. Istället för att säga ”Med vårt verktyg ökas antalet leads till ditt företag” kan du förhöra dig om hur det faktiskt ligger till och därefter exemplifiera; ”Förra månaden hade ni alltså 200 leads – det skulle ni med vår hjälp kunna öka till 300”.

3. Sälj med storytelling

Vad sägs om ett experiment? Prova att dra igenom en radda siffror; 18, 14, 5, 1, 43, 6, 7%, 5, 24, 109, 91, 3 och försök sedan komma ihåg vilka siffror du just läst. Antagligen är det inte många som fastnat. På samma sätt är det svårt att få genomslag med siffror i din pitch. Det är den typen av torr information som registreras i vår logiska hjärnhalva och som inte väcker någon känsla hos oss, varför vi också snabbt glömmer den. Något vi däremot har lättare att komma ihåg är berättelser, eftersom det väcker känslor som igenkänning, frustration, engagemang och glädje. Var därför smart när du vill visa på effekter av din produkt eller tjänst, och förmedla eventuella siffror i en berättelse.

4. Kommentera dina konkurrenter

Väldigt få tjänster är ensamma i sitt slag, det är bara att inse. Förmodligen finns det ett flertal spelare inom samma segment som du med snarlika erbjudanden, och detta vet dina potentiella kunder. Gå därför rakt på sak och kommentera gärna generöst vad dina konkurrenter gör bra, för att i nästa steg tydliggöra på vilket sätt du särskiljer dig från dem.

5. Ta kommando över processen

Vid det här laget har du förhoppningsvis fångat ett intresse från dina åskådare och väckt en vilja att veta mer. Även om du kanske inte förväntar dig att stänga affären direkt efter pitchen, är det viktigt att du tar kommando och lägger fram ett nästa steg tillsammans med dina prospekts. Ofta uppskattar vi människor att få någon som håller oss i handen och en klok säljare tar chansen att skapa trygghet genom att föreslå en väg framåt.

Ett litet tips: Om du behöver hjälp på vägen att komma ihåg vad nästa steg är eller när det är dags att följa upp efter ett säljmöte så kan ett CRM-system komma väl till pass.

Och där har vi dem, fem pitchregler som du faktiskt borde lära dig på dina fem fingrar. För du vet aldrig när tillfället dyker upp att pitcha ditt erbjudande – långt ifrån alla affärer görs vid välplanerade, inbokade möten.

Slutligen, hur skapar du nu de där gyllene tillfällena som sätter ordentlig fnurr på säljet? Vad hjälper det att du har världens vassaste pitch, när du kanske pitchar för fel personer, vid fel tillfälle? Vi har samlat våra 10 bästa tips för effektiv B2B-försäljning i en poster du kan ladda ner helt gratis. Du behöver inte tacka!

Ladda ner postern