Som säljare spenderar du ofta flera timmar i telefon varje dag. Men att genomföra bra säljsamtal är svårt. Ibland hamnar du i lägen där argumenten inte fungerar, samtalet inte flyter på eller där det är svårt att känna av hur stort intresset är på andra sidan luren. Så hur tar du kontroll över säljsamtalet och leder konversationen dit du vill? Här följer våra säljares bästa tips för att lyckas!

1. Var tydlig med vad du vill uppnå

Vem av oss har inte någon gång blivit kontaktade av en säljare som inlett med ”Har du några minuter över? Jag kommer inte försöka sälja något till dig”. Och visst är det lätt att tro att mottagaren kommer lyssna mer om de tror att du inte vill sälja något. Men tyvärr slösar det oftast både din egen och mottagarens tid.

Du ringer inte säljsamtal för att skaffa vänner. Var tydlig med vad du vill uppnå när du lånar någons tid. Om ditt mål med samtalet är att boka ett boka möte, sälj då in mötet och inte produkten/tjänsten som du företräder. Men ställ frågor under samtalet som ger dig bra underlag att ta med dig på mötet – där du fokusera mer på produkten/tjänsten du erbjuder.

2. Förbered frågor i förskott

Du har säkert hört att du bör undvika ja/nej-frågor i ett säljsamtal. Men det är inte allt så enkelt att komma på öppna frågor om samtalet har låst sig och stressen kickar in. Var väl förberedd innan du lyfter luren genom att planera in några frågor att ställa om det behövs. Vill du ha några exempel? Håll till godo!

  • “Vilka är era största utmaningar?”
  • “Hur tar ni beslut i den här typen av frågor?”
  • ”Vem är delaktig i beslutet vid inköp av sådana här produkter/tjänster?”

Med några öppna frågor i rockärmen att luta dig mot kan du enkelt föra samtalet vidare om samtalet inte går i den riktningen du vill.

3. Lyssna (ja, du hörde rätt!)

Säljsamtal handlar om att förstå vilka behov och utmaningar kunden har. Utan att förstå vad kunder har för problem så har du ingen aning om vad din lösning kan skapa för värde för kunden. Ha därför inte alltför bråttom att prata om dig själv och vad du kan erbjuda. Be dem istället beskriva sin verksamhet, sina processer och anställda. När du har identifierat kundens behov och hur du kan möta dem så kan du gå över till din pitch*. Den kommer bli så mycket bättre då!

*Pitch = dina säljargument

4. Håll pitchen kort

Under din pitch, visa att du har förstått kundens problem genom att föreslå eller beskriva lösningen på deras två eller tre största utmaningarna. Ingen kommer ihåg fler punkter än så. Och har du ställt rätt frågor och lyssnat på kunden så borde du ha fått en känsla för vad de behöver. Håll pitchen kort och kärnfull och spara långa förklaringar till det bokade mötet. Nämn gärna en referens för att skapa förtroende hos kunden.

5. Var dig själv

Säljsamtal flyter alltid på bäst om du slappnar av och är dig själv. Istället för att utgå från ett långt manus, se till att ha några punkter nerskrivna istället. Det tillåter dig att föra samtalet på ett naturligt och avslappnat sätt. Du kan bara framstå som trovärdig om du är dig själv, så försök att inte låtsas vara någon annan än den du är. Det kommer du tjäna på i längden.

6. Agera inte impulsivt!

Sist men inte minst: Ta dig alltid tid att tänka efter innan du svarar på kundens frågor. Om du är osäker på något så är det alltid bättre att be om att få återkomma. Om du svarar fel eller lovar något du inte kan hålla så kommer det påverka kundrelationen en lång tid framåt. Att återkomma är dessutom ett bra och naturligt nästa steg i säljarbetet. Det ger ju dig en ypperlig ursäkt att slå kunden en signal och följa upp hur deras tankar går. Hur bra är inte det?

Vill du veta när bästa tiden på dagen för att ringa ett säljsamtal är? Läs vår artikel Bästa tiden för att kontakta kunden.

Stort lycka till med dina säljsamtal!