Visst vore det skönt att hitta ett enklare sätt att underhålla dina kundrelationer? Många säljare lägger en orimligt stor del av sin tid på administration och bara det kan vara frustrerande nog, men det känns ännu värre om information som du lägger tid på sen inte synkas mellan alla andra system. Ett CRM-system hjälper dig att skapa ordning och reda i din säljprocess och ger dig tillgång till all kundinformation på ett ställe, så du kan arbeta effektivare.

Här får du sju smarta tips på CRM-funktioner som ger dig tid över att fokusera på din B2B-försäljning.

Låt CRM-systemet vara ditt superminne

Det är inte enkelt att driva 10, 15 eller 20 affärsmöjligheter på samma gång. Går det att ha koll på alla dialoger, offerter och uppföljningar i huvudet? Nej, det är rätt svårt utan ett tekniskt stöd! De flesta av oss klarar nämligen bara av att lagra 7 saker (+/-2) i arbetsminnet samtidigt. Så hur ska du lyckas?

Låt ditt CRM-system vara ditt superminne! Du får full kontroll över dina affärer och systemet påminner dig om du har glömt kontakta en kund eller följa upp en offert. Du kan själv ställa in vad du vill bli påmind om. Planera in framtida aktiviteter och låt CRM-systemet skicka påminnelser när det är dags att boka in ett möte, följa upp ett säljsamtal eller skicka en offert. Detta enkla knep låter dig ha många affärer i rullning, utan att något faller mellan stolarna.

Du kan enkelt se dina kommande uppgifter och kan snabbt reagera på de mest kritiska punkterna. Med schemavyn ser du vad som behöver göras idag, imorgon och de kommande veckorna.

Pipeline management ger dig kontroll

Ditt jobb som säljare är att driva dina säljdiskussioner framåt, och det kan vara en stor utmaning. För att lyckas behöver du ha stenkoll på din säljpipeline. Pipeline management är ett bra arbetssätt för att förstå säljprocessen, det ger dig en klar bild av vilka steg som krävs för att komma framåt i säljcykeln.

Ta kontroll över din sales pipeline genom att:

  • Fokusera på rätt kunder vid prospektering.
  • Ta fram en strukturerad säljprocess utifrån en aktivitetstrappa.
  • Arbeta med kvalificering av leads och affärsmöjligheter så att du hela tiden förflyttar kunden mot dina säljmål.
  • Använd ett CRM-system som håller dig uppdaterad på vilka åtgärder du behöver agera på just nu.

Fördelen med pipeline management är att det blir enklare att hantera flera parallella säljprocesser och samtidigt driva affären framåt. Så hur ska du kunna hålla koll på vilket som är ditt nästa drag – i varje affär? Enkelt, genom att ta kontroll över din pipeline och låta ditt CRM-system leda dig genom varje steg i affären!

Ett enda kundkort med allt du behöver

Slösa inte tid på att leta information i Excel-filer och Post-It-lappar för att ta reda på vad dina kollegor har lovat en kund, slå istället upp kundkortet i ditt CRM-system. Här finns alla dina affärsmöjligheter och kundinformation samlade på ett ställe. Det gör att du som säljare istället kan lägga din tid på det som är viktigast: att bemöta kunden på ett professionellt och personligt sätt och bygga en grym kundrelation.

Exempel på vad du ser i kundkortet:

  • Vilka kontaktpersoner och uppgifter har vi på kunden?
  • Vilken produkt eller tjänst har kunden tidigare köpt?
  • Har vi några pågående ärenden eller projekt tillsammans?
  • Hur mycket har vi fakturerat kunden det senaste året?

Som säljare ska du inte behöva leka detektiv dagarna i ända för att hitta all viktig information. När du får mer tid över kan du bearbeta fler kunder, ju fler kunder du möter, desto fler affärer får du på lång sikt!

Ladda ner vår poster med 10 konkreta tips som gör dig till en bättre B2B-säljare

Ladda ner våra 10 bästa säljtips

Koppla ihop flera system och minimera din administration

För att maximera ditt sälj är det bra om du även kan minimera din administration. De flesta av oss hoppar inte högt vid åsynen av administrativa uppgifter, men samtidigt är det ett oundvikligt och viktigt moment av vår arbetsdag. Det är en av de uppgifter som kan ta mycket tid utan att det känns som det leder dig framåt i din säljprocess.

Med ett CRM-system får du möjligheten att spara värdefull administrativ tid. När du integrerar systemet till andra program som du använder i din vardag slipper du mata in samma information flera gånger. Vanliga system att integrera mot är till exempel din E-postklient eller ditt affärssystem (ERP-system). Ett annat sätt att spara tid är att lägga till smarta genvägar. Om du ofta importerar företagsinformation eller sätter upp nya säljmål kan du skapa genvägar för de aktiviteterna på startsidan i ditt CRM-system.

Snabbare samtal när du kopplar CRM till telefonväxeln

Om du använder en telefonväxel är det en självklarhet att koppla den till ditt CRM-system. När en kontakt är registrerad i CRM-systemet ringer dig får du snabbt upp kundkortet med all information du behöver. Men det slutar inte där!

Du kan också ringa en kontakt direkt från ditt CRM-system. Det innebär att du både slipper skriva in långa telefonnummer manuellt och eller söka runt i kontaktlista på din telefon. Det sparar dig en hel del tid och gör det lättare att fokusera på det som är viktigt – själva samtalet.

Nå dina säljmål med statistik i realtid

Brukar du följa upp dina säljmål själv? Manuella uträkningar ökar risken för fel. Därför är det smart att låta ditt CRM hålla kolla på din pipeline så att du vet vad som behövs för att du ska nå dina säljmål.

Vill du snabbt få svar på:

  • Hur många säljsamtal du gjorde förra månaden?
  • Hur din pipeline ser ut?
  • Om du kommer att nå ditt budgetmål?
  • Hur stor hit rate du har på dina affärer?

Genom att följa upp dina säljmål kan du bli en ännu vassare säljare. När du loggar dina aktiviteter och affärer i CRM-systemet kan du på några klick få ut statistik på uppsatta mål och KPI:er.

Vill du få statistiken snyggt presenterad med grafer och bilder? Integrera CRM-systemet till ett BI-verktyg för att få snygga grafer du kan använda för interna dashboards eller presentationer.

Delad glädje är dubbel glädje – låt andra veta när du vunnit en affär

Utan tvekan är det en härlig känsla att stänga en affär! Du vill såklart kunna dela framgången med din chef och kollegor. Med ett CRM-system är det enkelt att hålla andra uppdaterade på din sales pipeline: vilka affärer du har stängt och vilka kunder du arbetar med. Det gör du genom att koppla ihop systemet med någon av era interna kanaler för kommunikation, exempelvis Slack, Workplace eller din e-postklient.

Du bestämmer själv vilken information som ska skickas ut. Förslagsvis kan du lägga till:

  • Vem som sålde in projektet
  • Kundens namn
  • Värdet på affären

Så fort du har markerat en affär som “stängd” skickar systemet automatiskt ut en notis till utvalda mottagare. Det sparar tid för alla och håller rätt personer konstant uppdaterade, så att ni kan fokusera på att stänga fler affärer.

Vill du också maximera din försäljning?

Nu är det dags att låta ditt CRM-system jobba för dig! Som du nu vet är CRM-systemets viktigaste uppgift att ge dig kontroll över hela säljprocessen och kontakten med dina kunder. Titta på din egen arbetssituation: Vilka moment skulle du kunna lägga mindre tid på? Svaret stavas väldigt ofta administration!

När du har all kundinformation på ett ställe kan du istället lägga din tid där den behövs. Det är vad CRM-systemet ska göra för dig som är säljare. Tillsammans med en tydlig säljprocess har du allt som behövs för att lyckas med ditt sälj!

Vill du få mer information om CRM-system och hur det kan hjälpa dig få kontroll över din säljprocess? Låt oss visa dig hur vi kan hjälpa er ta nästa steg framåt!

Kontakta oss