Ett CRM-system hjälper dig att få ordning och reda på kundinformationen så att du kan arbeta mer strukturerat med dina kundrelationer. Men vad betyder det för dig som säljare? Och hur kan du nyttja ett CRM-system till din fördel? Här ger vid dig 7 exempel på smarta CRM-funktioner som hjälper dig att maximera ditt sälj.

1. Spara tid genom en komplett kundbild

Ett CRM-system samlar all affärs- och kundinformation på ett och samma ställe så att du som säljare kan spendera din tid på det som är viktigast: att bemöta kunden på ett professionellt och personligt sätt.

Du slipper slösa din tid på att leta information i excelfiler och post-it-lappar eller fråga runt bland kollegor vad som har lovats en viss kund. Slå istället upp kunden i CRM-systemet och få en komplett översikt presenterad. Vilken produkt/tjänst har de köpt tidigare? Har vi några pågående ärenden eller projekt tillsammans? Hur mycket har vi fakturerat dem det senaste året? Med all information på ett ställe så slipper du leka detektiv och kan istället lägga din energi på att bemöta dina prospekt och kunder på bästa sätt. Det säger ju också sig själv att det ger dig mer tid över att kunna bearbeta fler kunder, vilket i längden kommer resultera i fler affärer!

2. Driv ditt sälj och snabba på avslut

Som säljare är det upp till dig att driva dina säljdiskussioner framåt, men ibland kan det vara svårt att veta hur du ska ta nästa steg framåt för att stänga en potentiell affär. Ett CRM-system leder dig genom varje affär och ser till att du alltid vet nästa säljsteg är. Planera även in framtida aktiviteter och låt CRM-systemet skicka påminnelser när det är dags att boka in ett möte, följa upp på en säljdiskussion eller skicka en offert. Detta hjälper dig att driva diskussionen framåt och stänga affären snabbare.

3. Automatiska notiser när du stänger affärer

Det råder ingen tvekan om att det är en härlig känsla att stänga en affär. Det är dessutom en händelse som du ofta vill dela med din chef och kollegor. Men vore det inte skönt att slippa informera om sånt manuellt? Det tycker vi i alla fall!

Koppla ihop CRM-systemet med någon av era interna kommunikationskanaler (exempelvis Slack, Workplace eller e-postklienten) så skickas det ut automatiska notiser så fort du har satt en affär som ”vunnen” i CRM-systemet. Ni bestämmer själva vilken information som ska skickas ut, men förslagsvis kan ni inkludera vem som sålde in projektet, kundens namn och värdet på affären. Detta sparar allas tid så att mer fokus kan läggas på att stänga en affär till.

4. Siffror och prognoser på nolltid

Hur många säljsamtal gjorde du förra månaden? Hur ser din säljpipeline ut? Kommer du nå ditt budgetmål? Hur stor hit rate har du på dina affärer? Att sammanställa och följa upp ditt säljarbete kan vara tidskrävande om du måste räkna ut det på egen hand.

Logga alla dina aktiviteter och affärer i ditt CRM-system så kan du med bara några klick få ut statistik på hur du och ditt team presterar utifrån uppsatta mål och KPIer. Vill du dessutom få ut visuella bilder och grafer på hur du presterar så kan du koppla CRM-systemet till ett BI-verktyg.

5. Flera affärer igång samtidigt

Det är inte enkelt att driva 10, 15 eller 20 affärsmöjligheter på samma gång. Ha koll på dialoger, offerter och uppföljningar. Eller ja, inte utan stöd i alla fall! De flesta personer klarar nämligen bara av att lagra 7 saker (+/-2) i arbetsminnet samtidigt. Så hur ska du lyckas med det? Genom att låta CRM-systemet vara ditt ”superminne” förstås! Låt ditt CRM-system hålla koll på dina affärer och påminna dig om du glömt kontakta en kund eller följa upp på en offert. Detta låter dig ha många affärer i rullning samtidigt, utan att något faller mellan stolarna.

6. Minskad administration

Administrativa uppgifter är oftast oundvikliga inom sälj. Samtidigt är det förmodligen en av de uppgifter som säljare ogillar mest. Om du använder ett CRM-system på rätt sätt kan du däremot spara mycket tid som annars hade lagts på administration. Med hjälp av integrationer till system som du använder i din vardag (exempelvis ERP och din mejl) så slipper du mata in samma information på flera olika ställen. Du kan också se till att CRM-systemet har genvägar som hjälper dig att importera företagsinformation eller sätta upp säljmål ”i bulk”, bara för att nämna några.

Om du tycker att ditt CRM-system skapar mer administration än nytta så är det förmodligen dags att se över om det går att förbättra systemet på något sätt.

7. Minimalt klickande för att ringa samtal

Om du använder dig av en telefonväxel så är det en självklarhet att koppla den till ditt CRM-system. Om en kontakt som är registrerad i systemet ringer dig så får du direkt kundinformationen presenterad i ditt CRM-system. Men det slutar inte där! Du kan också ringa en kontakt direkt från CRM-systemet. Det innebär att du både slipper skriva in långa telefonnummer manuellt och att söka runt i din kontaktlista på telefonen. Det sparar dig en hel del tid och gör det lättare att fokusera på det som är viktigt – själva samtalen.

Vill du läsa mer om vad CRM innebär och fördelarna med ett CRM-system? Läs mer på vår sida Vad är CRM?