Det hör till vanligheterna att koppla ihop ditt CRM-system mot IT-verktyg som ert affärssystem, e-mail klient, hemsida och marknadsföringsplattform. Men visste du att det även är möjligt att koppla din molnbaserade telefonväxel mot ditt CRM?

De flesta företag har någon slags telefonväxel, men en molnbaserad växel erbjuder företag en plattform för att samla all slags kommunikation på ett och samma ställe. Förutom gamla goda telefonsamtal så erbjuder molnbaserade växlar även videosamtal, röst- och videomeddelanden, sms, gruppchattar, konferensgrupper och mycket mer. Kort och gott är det ett kraftfullt verktyg för all slags kommunikation – intern liksom extern. Och precis som ett CRM-system så hjälper molnväxeln dig att bygga riktigt bra relationer.

Fördelarna med att koppla CRM-systemet till en molnväxel

En integration mellan ert CRM-system och en molnbaserad växel ger inte bara era medarbetare verktyg för att jobba mer effektivt, det kommer också till fördel för era kunder som tack vare integrationen kan få snabb hjälp när de kontaktar er. Det möjliggör också för ledningen att jobba mer datadrivet med analys och återkoppling, så att verksamheten kan styras i rätt riktning och bli mer effektiv över tid.

Kundöversikt på direkten

När du kopplar ihop ditt CRM-system med en molnväxel så får du upp tillgänglig information direkt på skärmen vid ett inkommande samtal. Det ger dig full koll på viktig information såsom namn och företag på den som ringer, vilka produkter eller tjänster de har samt vad de har fått hjälp med innan och mycket mer. Det ger den som tar emot samtalet ett underlag att bemöta kunden på allra bästa sätt och se till att den får den hjälp den behöver direkt. Det underlättar inte bara för medarbetaren utan bidrar också till kortare väntetider, kortare samtal och i slutändan mer nöjda kunder eftersom de får hjälp snabbare.

Enklare ärendehantering

Sitter du med support och får in ett samtal från en kund som behöver hjälp med något som du inte klarar av att hjälpa till med direkt? Då underlättar det att rapportera ärendet i ditt CRM-system och eskalera ärendet till den kollega som är bäst lämpad att lösa problemet. Med en koppling till molnväxeln får du automatiskt upp företagskortet när kunden ringer och kan registrera ärendet direkt. Om en kund ringer för att följa upp ett ärende så kan du se direkt vad det är för ärende, vad det handlar om och kan hjälpa dem direkt. Snacka om enklare ärendehantering!

Vill du veta mer om hur du får effektivare ärendehantering?

Vad är ärendehantering?

Minskad administration

När du tar emot ett samtal från en kund som behöver hjälp är det en självklarhet att anteckna allt viktigt som har sagts och lovats direkt i ditt CRM-system. Men hur skönt vore det inte att slippa steget att leta reda på företaget eller personen som du pratat med innan du kan göra dina anteckningar? Med en integration till er molnväxel är sådan administration ett minne blott. Om telefonnumret som ringer redan är registrerat i CRM-systemet dyker både namn och företagskort upp direkt på skärmen, så du kan börja anteckna direkt utan att leta i systemet.

Supersnabb uppringning

När du ringer runt till prospekt för att boka säljmöten spenderar du med största sannolikhet alldeles för mycket tid med att knappa in varje telefonnummer manuellt, om du inte har ditt CRM-system kopplat till din molnväxel vill säga. Slipp skriva in långa telefonnummer eller söka runt i kontaktlistor på din mobil, leta upp och ring en kontakt direkt från ditt CRM-system istället. Hur skönt låter inte det?

Oslagbar intern kommunikation

Vi hoppas att du aldrig ringt en kund för att göra en pitch och fått svaret att de blivit kontaktade av en kollega till dig för bara en vecka sedan angående precis samma sak. Tyvärr händer detta alldeles för ofta på företag som inte har ett strukturerat sätt att samla historik och information om sina kunder. En integration mellan ert CRM-system och en molnbaserad telefonväxel underlättar för medarbetarna att registrera alla sorters interaktioner med kunder och ger dina kollegor möjligheten att se vem som pratade med kunden senast och vad som diskuterades. Förutom historik över samtal kan du även spara inspelade samtal och röstmeddelanden i CRM-systemet så att all viktig information går att hitta. Du slipper leta efter kundinformation i olika system eller Excel-filer och kan lägga tid på att bygga kundrelationer istället.

Underlag för analys och Business Intelligence

En koppling mellan er företagsväxel och ert CRM-system ger er ett fantastiska underlag för att jobba mer datadrivet. Integrationen möjliggör att analysera saker såsom hur lång tid säljarna lägger på en viss kund, eller hur ofta en kund ringer in till kundtjänst. Ni får underlag att förstå kunderna och identifiera förbättringsmöjligheter. Vilka kunder är det som tar mest tid från supporten och som kan behöva extra utbildning? Har ni säljare som spenderar långa säljsamtal som aldrig leder till en affär och vad kan ni i så fall göra åt det?

Med hjälp av viktig sälj- och kunddata från er telefonväxel/CRM-integration kan ni följa upp KPI:er och enkelt ta fram analyser och underlag som hjälper er att styra verksamheten dit ni vill och driva affärer effektivare över tid.

Därför är en integration ett solklart val

Som du förstår innebär en integrering mellan ert CRM-system och molnväxel att ni sparar tid och pengar. Det leder även till nöjdare kunder och ett mer effektivt sätt att följa upp och styra verksamheten i rätt riktning.

Vi på Lime technologies använder Telavox i vårt dagliga arbete och självklart är det integrerat med Lime CRM. Integrationen underlättar vardagen för vår support och våra säljare samt ger oss verktygen att kommunicera effektivt med både kunder och kollegor på flera olika marknader. Vi har också flera kunder som har valt att integrera Lime CRM med Telavox, där vi har hjälpt dem att hantera integrationen själva för att de ska komma igång med kopplingen så smidigt som möjligt.

Vill du veta mer om hur Lime CRM integrerar med Telavox?

Kontakta oss för personligt demo