Det hör till vanligheterna att koppla ihop ditt CRM-system mot IT-verktyg som ert affärssystem, mejlklient, hemsida och marknadsföringsplattform. Men visste du att det även är möjligt att koppla din molnbaserade telefonväxel mot ditt CRM-verktyg? Om detta är ny information för dig så berättar vi gladeligen mer om vad det innebär och varför det borde vara en självklarhet att koppla ihop två av era viktigaste IT-system med varandra.

De flesta företag har någon slags telefonväxel, men en molnbaserad växel erbjuder företag en plattform för att samla all slags kommunikation på ett och samma ställe. Förutom gamla goda telefonsamtal så erbjuder molnbaserade växlar även videosamtal, röst- och videomeddelanden, sms, gruppchattar, konferensgrupper och mycket mer. Kort och gott är det ett kraftfullt verktyg för all slags kommunikation – intern liksom extern. Och precis som ett CRM-system så hjälper molnväxeln dig att bygga riktigt bra relationer.

Fördelarna med att koppla CRM-systemet till en molnväxel

En integration mellan ditt CRM-verktyg och en molnbaserad växel ger inte bara era medarbetare verktyg för att jobba mer effektivt. Det kommer också till fördel för era kunder som tack vare integrationen kan få snabb hjälp när de kontaktar er. Det möjliggör också för ledningen att jobba mer datadrivet med analys och återkoppling, så att verksamheten kan styras i rätt riktning och bli mer effektiv över tid.

Kundöversikt på ett kick

När du kopplar ihop ditt CRM-system och molnväxel så får du upp tillgänglig information direkt på skärmen när du får ett inkommande samtal. Detta ger dig full koll på viktig information såsom namn och företag på den som ringer, vilka produkter/tjänster de har, vad de har fått hjälp med innan och mycket mer. Detta ger den som tar emot samtalet underlag att bemöta kunden på allra bästa sätt och se till att den får den hjälp den behöver på ett kick. Detta underlättar ju inte bara för medarbetare, utan bidrar också till både kortare väntetider, kortare samtal och i slutändan mer nöjda kunder eftersom de får hjälp snabbt.

Enklare ärendehantering

Sitter du i supporten och får in ett samtal från en kund som behöver hjälp med något som du inte klarar av att hjälpa till med direkt så underlättar det att rapportera ärendet i ditt CRM och eskalera ärendet till den kollega som är bäst lämpad att lösa problemet. Med en koppling till molnväxeln får du automatiskt upp företagskortet när kunden ringer och kan registrera ärendet direkt. Om en kund ringer för att följa upp på ett ärende så kan du också se direkt vad det är för ärende det handlar om och kan hjälpa dem direkt. Snacka om enkel ärendehantering!

Minskad administration

När du tar emot ett samtal från en kund som behöver hjälp så är det en självklarhet att anteckna allt viktigt som har sagts och lovats i CRM-systemet. Men hur skönt vore det inte att slippa steget att leta reda på företaget eller personen som du pratat med innan du kan göra dina anteckningar? Med en integration till er molnväxel så är sådan administration ett minne blott. Om telefonnumret som ringer redan är registrerat i CRM-systemet så dyker både namn och företagskort upp direkt på skärmen, så att du kan börja anteckna direkt.

Supersnabb uppringning

När du ringer runt till prospekt för att boka säljmöten så spenderar du med största sannolikhet alldeles för mycket tid med att knappa in varje telefonnummer manuellt – om du inte har ditt CRM-system kopplat till din molnväxel vill säga. Slipp skriva in långa telefonnummer eller söka runt i kontaktlistor på din mobil, utan leta upp och ring en kontakt direkt från CRM-systemet istället. Hur skönt låter inte det?

Oslagbar intern kommunikation

Vi hoppas att du aldrig ringt en kund för att göra en pitch och fått svaret att de blivit kontaktade av en kollega till dig för bara en vecka sedan angående precis samma sak. Tyvärr händer detta alldeles för ofta på företag som inte har ett strukturerat sätt att samla historik och information om sina kunder. En integration mellan ert CRM-system och molnbaserade telefonväxel underlättar för medarbetarna att registrera alla sorters interaktioner med kunder och ger kollegorna möjlighet att se vem som pratade med kunden senast och vad som diskuterades. Förutom historik över samtal kan du även spara inspelade samtal och röstmeddelanden i CRM-programmet så att all viktig information går att hitta. Du slipper leta efter kundinformation i olika system och excelfiler och kan lägga tid på att bygga kundrelationer istället.

Underlag för analys och BI

En koppling mellan företagsväxeln och CRM-systemet ger er fantastiska underlag för att jobba mer datadrivet. Integrationen möjliggör att analysera saker såsom hur lång tid som säljarna lägger på en viss kund, eller hur ofta en kund ringer in till kundtjänst. Detta ger er underlag att förstå kunderna och identifiera förbättringsmöjligheter. Vilka kunder är det som tar mest tid från supporten och som kan behöva extra utbildning? Har ni säljare som spenderar långa säljsamtal som aldrig leder till en affär och vad kan ni i så fall göra åt det?

Med hjälp av viktig sälj- och kunddata från er växel-CRM-integrering kan ni följa upp på KPI:er och enkelt ta fram analyser och underlag som hjälper er att styra verksamheten dit ni vill och driva affärer effektivare över tid.

Därför är en integration ett solklart val

Som du förstår innebär en integrering mellan ert CRM-verktyg och molnväxel både sparad tid och pengar för medarbetare. Och inte nog med det så leder det även till nöjdare kunder och ett mer effektivt sätt att följa upp och styra verksamheten i rätt riktning.

Vi på Lime använder själva Telavox i vårt dagliga arbete och självklart är det integrerat med vårt Lime CRM. Integrationen underlättar vardagen för vår support och våra säljare och ger oss verktygen att kommunicera effektivt med både kunder och kollegor på flera olika marknader. Vi har också flera kunder som har valt att integrera sitt Lime CRM med Telavox och där vi har hjälpt dem att hantera själva integrationen för att de ska komma igång med kopplingen så smidigt som möjligt.

 

Upptäck vår Telavoxintegration