Email-marketing är en kommunikationskanal som vuxit sig stark de senaste åren. Det är dessutom ett kostnadseffektivt sätt att hålla kontakt med både potentiella och befintliga kunder. Har du inte riktigt kommit igång med email-marketing och funderar du på varför det är ett bra komplement till annan marknadsföring? Här kommer några solklara anledningar till att du borde köra igång med email-marketing redan idag!

Mejl har högst klickfrekvens

Med ca 2.7 miljarder aktiva användare på Facebook, är det lätt att ta för givet att sociala medier är det bästa sättet att nå ut till din önskade målgrupp. Och visst, det är en fantastisk kommunikationskanal, men det är långt ifrån den enda.

Faktum är att klickfrekvensen för mejl ligger runt 3.5%. Klickfrekvensen för en Facebookannons ligger så lågt som runt 1%. Det är alltså mer än 3 gånger så stor chans att mottagaren klickar sig vidare från ditt mejl än från en Facebookannons.

Kontrollerad och mätbar kommunikation

I genomsnitt levereras 90% av mejlen till dina mottagare medan dina inlägg på sociala medier bara visas för ca. 6% av dina följare. Detta för att Facebook och Linkedin måste anpassa sina nyhetsflöden på grund av antalet uppdateringar. Med mejl kan mottagaren själv bestämma vilka utskick hon vill läsa, istället för någon algoritm.

En annan fördel med email-marketing är mätbarheten. Du kan se exakt hur många och vilka som öppnar, klickar sig vidare och visar intresse för varje utskick. Du kan enkelt följa upp vilka utskick som ger bäst respons och anpassa dig därefter.

Med Lime Newsletter kan du enkelt skapa visuella och mätbara mejlutskick baserat på din kunddata. Läs mer om vilka möjligheter det medför här.

Känn av vilka leads som är heta

Eftersom dina mejlutskick är mätbara så kan du gå in på detalj för att se vilka personer som är intresserade av vad. Om en mottagare ofta läser era mejl och dessutom klickar på länkar för att registrera sig på ett webinarium eller läsa mer om någon artikel så kan du enkelt skicka denna person vidare att bli kontaktad av en säljkollega. Detta gör det lätt att fånga upp personer som är intresserade av era tjänster/produkter och nå ut till dem. Dina kollegor kommer även älska att du skickar heta leads till dem.

Stärk ditt varumärke

Sociala medier är bra för att stärka varumärken. Men många glömmer att kombinera det med email-marketing. Mottagare som har signat upp på ett nyhetsbrev har aktivt visat intresse för ditt företag och vill veta mer. Se till att ta vara på detta och stärk samtidigt varumärket genom relevant information på sociala medier, för att alltid vara top-of-mind hos potentiella kunder. Visste du att det till exempel går att importera mejl-listor på sociala medier och marknadsföra dina inlägg mot dem?

Med andra ord, email-marketing är ett bra komplement till det arbetet du redan gör på sociala medier. Dessutom är det en kommunikationskanal med hög leveransbarhet och möjlighet att enkelt kan följa upp resultaten på dina kampanjer. Kan det bli bättre?

Vill du veta mer om hur du kan jobba med email-marketing? Läs någon av våra guider om Hur du lyckas med din email-marketing eller guiden till personlig e-postmarknadsföring.