Det är inte så konstigt att företag under flera år har försökt besvara frågan om när den absolut bästa tidpunkten är för att ta kontakt med potentiella och existerande kunder. Med rätt tajming i ditt säljarbete kommer du inte bara göra fler konverteringar, utan också arbeta mer effektivt och få mer tid över till annat. Men vad visar forskningen egentligen? Här kommer några värdefulla insikter du kan ta med dig inför din nästa kundkontakt!

Vill du ha mer säljtips?

Ladda ner vår guide!

E-maila på morgon, eftermiddag eller mitt i veckan

CoSchedule har sammanställt tio olika undersökningar om e-postmarknadsföring och kommit fram till de bästa tiderna att skicka e-mail:

  • Veckodagar i rangordning: Tisdag, torsdag och onsdag.
  • Klockslag: Det finns inget magiskt klockslag, men morgon eller eftermiddag rekommenderas då de flesta fortfarande inte hunnit boka upp sig på mötet under dagen.

Om du ska skicka ett e-mail till prospekt eller en kund och vill öka chansen att det blir läst bör du skicka det på tisdag morgon eller tisdag eftermiddag. Men självklart kan du inte begränsa ditt e-mailande till en dag i veckan. Försök bara att undvika måndagar och fredagar, samt att mejla runt lunchtid. De flesta läser igenom helgens händelser på måndagar eller förbereder sin vecka vilket gör att du har större chans att bli oläst på den dagen. På fredagar avslutar många veckan och vill oftast inte ta tag i nya saker, då blir du oftast oläst även den dagen.

Ring på förmiddag, sen eftermiddag och mitt i veckan

Ett gammalt hederligt telefonsamtal har många fördelar när du ska kommunicera med både potentiella och existerande kunder. Det är personligt och ger dig möjligheten att diskutera och besvara mer komplexa frågor snabbare än genom en lång e-mail konversation. Samtidigt kan ett telefonsamtal störa den du ringer och kräver mer uppmärksamhet från mottagaren än ett mail. Därför är det viktigt att hitta en bra tidpunkt för ditt telefonsamtal.

Salesmate har gjort en undersökning på bästa dagarna och tiderna för att ringa ett lyckat säljsamtal:

  • Veckodagar i rangordning: Onsdag, torsdag och tisdag.
  • Klockslag i rangordning: 16.00-17.00, 10.00-11.00, 15.00-16.00

För att öka chansen att personen du ringer svarar och tar sig tid att prata med dig så bör du alltså ringa dem en onsdag kl 16.00-17.00. Se till att undvika samtal på fredagar om du kan, speciellt mellan 12.00-15.00 och efter 17.00. När man har helgen i sikte är ett säljsamtal det man absolut inte vill handskas med.

Tips! Det finns ett viktigt undantag till bästa tiden för att ringa ett samtal och det är om du får in leads som du ska kontakta. Efter en timme sjunker chansen att få ett svar med så mycket som 11 gånger. Så om du får in ett lead från exempelvis er hemsida eller support, ring dem så fort du bara har möjlighet, oavsett tidpunkt eller dag!

Fredagar är bra för att stänga affärer

Det absolut roligaste med sälj är ju att stänga affärer, men hur förbättrar du dina chanser att stänga fler affärer? Förutom gediget säljarbete visar statistik att det finns vissa veckodagar som är bättre än andra för att stänga affärer och göra avslut på offerter. Många affärer stängs på onsdagar, men detta beror delvis på att onsdagen är den dagen i veckan då säljare är som mest aktiva med samtal, e-mail och möten. Inte så konstigt att man stänger fler affärer då eller hur?

Men fredagar är ändå dagen som är bäst för att stänga affärer, i alla fall i Sverige. Så om du är den som börjar slappna av på fredagar och tänka att det inte är någon idé att försöka stänga affärer och göra avslut precis innan helgen är det dags att tänka om! Även om fredagar är dåliga dagar att prospektera så är det en perfekt dag att vårda befintliga säljdiskussioner och stänga den där affären som dragit ut på tiden.

Vill du lära dig om hur du genomför ett bra säljsamtal? Läs gärna vår artikel 6 tips för bättre säljsamtal

Stor lycka till med dina säljsamtal!

Letar du efter fler härliga säljtips? Ladda ner vår B2B-säljguide!

Ladda ner vår guide