Det är inte så konstigt att företag under flera år har försökt besvara frågan om den absolut bästa tidpunkten för att ta kontakt med potentiella och existerande kunder. Med rätt tajming i ditt säljarbete kommer du inte bara göra fler konverteringar, utan också arbeta mer effektivt och få mer tid över till annat. Men vad visar forskningen egentligen? Här kommer några värdefulla insikter.

Mejla: Morgon, eftermiddag och mitt i veckan

CoSchedule har sammanställt tio olika undersökningar om e-postmarknadsföring och kommit fram till de bästa tiderna att skicka mejl:

  • Veckodagar i rangordning: Tisdag, torsdag och onsdag.
  • Klockslag: Det finns inget magiskt klockslag, men morgon eller eftermiddag rekommenderas.

Om du ska skicka ett mejl till en prospekt eller kund och vill öka chansen att det blir läst, se därför till att skicka det på tisdag morgon eller tisdag eftermiddag. Men självklart kan du inte begränsa ditt mejlande till en dag i veckan. Försök bara att undvika måndagar och fredagar, samt att mejla runt lunchtid.

Ringa: Förmiddag, sen eftermiddag och mitt i veckan

Ett gammalt hederligt telefonsamtal till för många fördelar med sig när du ska kommunicera med både potentiella och existerande kunder. Det är både personligt och ger dig möjligheten att diskutera och besvara mer komplexa frågor snabbare än genom en lång mejlkonversation. Samtidigt kan ett telefonsamtal störa den du ringer och kräver mer uppmärksamhet från mottagaren än ett mejl. Därför är tajmingen viktig.

Salesmate har gjort en undersökning på bästa dagarna och tiderna för att ringa ett lyckat säljsamtal:

  • Veckodagar i rangordning: Onsdag, torsdag och tisdag.
  • Klockslag i rangordning: 16.00-17.00, 10.00-11.00, 15.00-16.00

För att öka chansen att personen du ringer svarar och tar sig tid att prata med dig så bör du alltså ringa dem en onsdag kl 16.00-17.00. Om du kan, se till att undvika samtal på fredagar, mellan 12.00-15.00 och efter 17.00.

Tips! Det finns ett undantag till bästa tiden för att ringa ett samtal och det är om du får in ett lead som du ska kontakta. Efter en timme sjunker chansen att få ett svar med så mycket som 11 gånger. Så om du får in ett lead från exempelvis er hemsida eller support, ring dem så fort du bara har möjlighet, oavsett tidpunkt eller dag!

Stänga affärer: Se fredagar som en möjlighet

Det absolut roligaste med sälj är ju att stänga affärer, men hur förbättrar du dina chanser att stänga fler affärer? Förutom gediget säljarbete så visar statistik på att det finns vissa veckodagar som är bättre än andra att stänga affärer.

Många affärer stängs på onsdagar, men detta beror delvis på att onsdagen är den dagen i veckan då säljare är som mest aktiva med samtal, mejl och möten. Inte så konstigt att man stänger fler affärer då, eller hur?

Men fredagar är ändå dagen som är bäst för att stänga affärer, i alla fall i Sverige. Så om du är den som börjar slappna av på fredagar och tänka att det inte är någon idé att stänga affärer precis innan helgen så är det dags att tänka om. Även om fredagar är dåliga dagar att prospektera så är det en perfekt dag att vårda befintliga säljdiskussioner och stänga den där affären som dragit ut på tiden.