Låt oss titta närmare på tre områden där fastighetsaktörer har chansen att vässa sitt erbjudande och förebygga en potentiellt skenande grad av vakanser i sina lokaler och bostadsbestånd. Förändring kommer nämligen vara en kritisk pusselbit för vem som kan konkurrera om framtidens hyresgäster när pandemin visade att produktivitet går att upprätthålla lika väl i hemmet som i moderna kontorslokaler.

Visserligen menar experter att pandemin inte orsakade några nya trender utan snarare skyndade på vad som redan var på gång. Oavsett står många företagsledare just nu i valet och kvalet om förlängda kontorskontrakt är rätt väg framåt när många anpassar sig mot ett mer rörligt och hybritt arbetssätt.

Vill du får mer insikt i vad vi kan göra för dig inom fastighetsbranschen?

Lime CRM för fastighetsbranschen

Partnerskap och individuellt anpassade avtal

Vad innebär distansarbete för kontorslokaler på sikt? Vissa menar att framtiden är helt på distans, inte utan grund såklart! Spotify var ett av företagen som sände svallvågor genom företagsvärlden när de tidigt på bollen lovade permanent flexibilitet för sina medarbetare tack vare pandemins flytt till hemmen.

En faktor som talar för kontorets överlevnad är dess identitetsbärande egenskaper. Många företagsledare har förstått att det är viktigt med en fysisk samlingsplats som ett flaggskepp för verksamhetens kultur. Fastighetsbolag som förstått hur viktigt det är att lägga tid och energi på en nära dialog och relation med sina kunder är på rätt spår. Genom att finnas där som en aktiv partner kan såväl lokaler som avtal utformas utifrån hyresgästens identitet och verksamhet.

Det ställer såklart krav på insikt så som hur många personer kommer röra sig i lokalerna och under vilka dagar? Kan ytorna skalas upp och skalas ner utifrån säsong? Man kan tänka sig att en service-inriktad lokalägare proaktivt hjälper kunden identifiera behoven för kommande perioder och skräddarsyr avtal därefter. Allt fler prognosverktyg baserat på AI och Business Intelligence existerar, men glöm inte att det är data som lägger grunden för hur framgångsrik prognosen blir. Det är alltså hög tid för fastighetsbolag att implementera en systematisk, säker och långsiktig strategi för att förvalta kunddata. Genom att använda sig av ett CRM-system kan man centralisera sin kunddata för att få snabb och enkel överblick över alla sina kunder.

Delning och samverkan

Ett annat sätt att göra såväl kontorslokalen som bostaden mer attraktiva är att snegla på begreppet delningsekonomi. I allt högre utsträckning dyker koncept för co-working eller co-living och dynamiska mötesplatser upp. En slutsats är att fastighetsbolagen bör optimera vilka som delar en yta för att dra största möjliga nytta av platsen.

Vi ser redan exempel på hur detta prövas framgångsrikt i flera projekt, till exempel genom co-living bostäder med gemensamma bilpooler eller förskolor och äldreboenden i samma hus. Även kontorslokalen har mycket att tjäna på att fungera på ett liknande sätt, särskilt när ytorna i lägre grad kommer vara konstant bemannade. Det öppnar upp för möjligheter att samsas fler om en plats. Om det görs med lite finess finns allt att vinna.

Även här kommer data spela en stor roll för vem som kan erbjuda delningstjänster framgångsrikt. Många drar sig för att prova liknande modeller med anledning att man känner sig osäker på organisationens förutsättningar, varför vissa kommer få svårt att hänga med i utvecklingen.

Vill ni bli bättre än konkurrenterna?

För att ge den bästa servicen behöver ni dessa 7 funktioner.

Ladda ner guiden här

Multifunktionella hem

Det kan vara intressant att se till likheter mellan uthyrning av lokaler och privata bostäder. Det behöver knappast förklaras närmare, men i och med att gränsen mellan hem och kontor luckrats upp förväntar vi oss också mer av den privata bostaden.

När vi spenderar mer tid hemma måste också tillhörande service matcha våra behov. Det gäller såklart uppenbara saker så som snabbt internet och bra ventilation, men även mer sofistikerad teknik så som dygnsrytmsbelysning och städrobotar ligger högt på önskelistan när vi optimerar våra hem. Tillgång till natur, ytor och frisk luft har också seglat upp som en stark trivselfaktor. För hyresvärden kan det alltså vara smart att bjuda på gemensamma terasser, grupprum och tjänster som boostar upplevelsen av hemmet.

Det är inte konstigt att fastighetsbolag upplever ett ökat tryck på supportavdelningen eftersom hemmajobbaren nu nyttjar sina bostäder på ett nytt sätt. För att möta tempot kombinerar många automatisering av rutinärenden och självservice där hyresgästen kan hålla sig uppdaterad. När resten av samhället går mot en ”on-demand”-filosofi kommer hyresgästen inte nöja sig med långa väntetider.

För både kommersiella och kommunala fastighetsbolag gäller det att agera på det nya normala för att fortsätta kunna vara attraktiva på marknader. Delning och samarbete är nycklar för framgång, liksom individanpassning och smart användande av data. Som fastighetsföretag blir det med andra ord viktigare att ha koll på sin kunddata, så man kan erbjuda kunder den service de förväntar sig.

Vill du veta vad Lime CRM kan göra för ditt företag i fastighetsbranschen?

Kontakta oss så berättar vi mer