För Älvsbyhus blev det tydligt att deras gamla CRM-system inte levde upp till deras behov när det visade sig att användargraden hos de anställda var lägre än 50%. Det var svårt att få en bra överblick i systemet och de var inte nöjda med hur processerna hanterades. Leads föll mellan stolarna och kundhanteringen kunde ha varit bättre. Detta resulterade i att en del av processerna hanterades fristående, utanför deras CRM-system.
Älvsbyhus bestämde sig för att leta efter en ny lösning. Det nya CRM-systemet behövde uppfylla dessa krav:
- Överskådlighet: Det nya systemet skulle vara överskådligt, så att rätt information blev tillgänglig för rätt person.
- Anpassningsbarhet: Systemet behövde vara anpassningsbart, med möjlighet att göra ändringar själva.
- Integrationer och automatiseringar: Det skulle gå att skapa integrationer med deras produktions- och ERP-system, samt ge möjligheter till att automatisera de processer som berör nyförsäljning; beställning och tillval, datainnehåll och prissättning.
- Öka användargraden: En målsättning och absolut krav var att det nya systemet skulle öka användargraden, så att det faktiskt kom till användning.