När Veidekke stod inför nya förändringar inom organisationen, aktualiserades behovet av att hitta ett bättre ärendehanteringssystem för deras eftermarknadsarbete. De var inte helt nöjda med den dåvarande lösningen som saknade viktig funktionalitet och som bidrog till att kunderna inte fick den återkoppling som de borde ha fått. Med kund- och ärendeinformation utspridd i olika IT-system blev det dessutom svårt att få en tydlig överblick över vad som skulle göras, och ännu svårare att följa upp.
För att ett nytt system skulle bli aktuellt, fanns tydliga mål för vad som behövde uppfyllas:
- Få en helhetsbild över informationen: Det nya systemet ska bli kärnan för Veidekkes framtida ärendehantering, där all kund- och projektinformation samlas i ett och samma system. Oavsett om du är en projektledare, servicetekniker eller underentreprenör, ska rätt information finnas tillgänglig för dig.
- Tydliga och kontrollerade processer: Det måste vara enkelt för användarna att göra rätt redan från början, så att alla användare arbetar efter samma struktur. Allt material som samlas in ska kunna användas som statistiskt underlag för att fortsätta utveckla verksamheten och bidra till ännu bättre kundupplevelser.
- Minimera manuell administration: Det nya systemet ska gå att integrera med andra IT-verktyg och minimera manuell och tidskrävande administration, exempelvis importer av kund-, projekt- och objektinformation.