Precis som Eva Cecilie nämnde i förra veckans inlägg så handlar försäljning väldigt mycket om att skapa förtroende och en tillit till både dig, din kompetens och det företaget du representerar. Ett sätt som du kan skapa förtroende på är genom att vara påläst. Självklart så ska du ha koll på det du säljer men även om den du säljer till och inte minst på marknaden generellt. Vilka problem har kunden just nu och hur kan du hjälpa honom?

Ekonomiska beslut är nästan alltid kopplade till hur marknaden ser ut eller hur man tror att den kommer se ut. Om du vet vad som händer på marknaden och hur det påverkar ditt prospekt så kan du rikta ditt erbjudande så att beslutet om att köpa från just dig blir självklart. Ett enklare och tydligare underlag brukar innebära ett snabbare beslut – och visst vill du ha en snabb affär?

Själv brukar jag passa på att både läsa och lyssna in mig på kvällstid på min smartphone. Som vanligt så finns det en stor mängd informationskällor att välja mellan men jag vill här tipsa om tre stycken som jag tycker är extra bra:

  • Sveriges Radio’s Ekonomiekot via deras eminenta app (iPhone/Android) – Kortfattad och lättlyssnad sammanfattning av dagens stora händelser
  • DI.se/Dagens Industri’s app (iPhone/Android)  – Sveriges kanske viktigaste ekonomisajt
  • LinkedIn(iPhone/Android) – Fenomenalt verktyg för att hålla sig uppdaterad med sitt nätverk

Bonus:

PS. Tänk på att följa marknaden inte behöver betyda att du gör som marknaden 😉

[icegram campaigns=”24071″]