Som säljare träffar jag i princip nya människor varje dag. Kunder, potentiella kunder eller nyanställda hos de kunder jag redan har. Likaså utanför jobbet. Och visst är det härligt?

Jag tillhör skaran av människor som älskar att träffa nya människor vilket ju är en stor fördel när man, som jag, jobbar med sälj. Jag har ett inbyggt genuint intresse av andra människor och jag älskar att ställa frågor för att få reda på mer om min nya bekantskap. Ofta flyter dialogen på allteftersom och ofta kan jag i arbetet relatera det till produkten jag säljer. Det är dock inte alltid så att det finns ett givet ämne, och då kan det bli lite klurigare.

Att ha förmågan att prata med okända människor och föra en dialog kan vara avgörande för att lära känna ditt prospekt, din framtida arbetspartner eller vän. Hur ska du göra då för att kommunicera med dessa personer så att de gillar dig. I Chris Wideners(2013) bok ”How to talk to anybody, Anytime, Anywhere” beskriver han tre grundprinciper för att kunna föra sig socialt.

Steg 1: Var intresserad

När du träffar en ny människa gäller det att vara intresserad av den andra personen. Lyssna, le, ställ frågor som gör att den andra personen pratar och känner sig uppmärksammad. Frågorna kan handla om allt möjligt. Ett tips är dock att, till en början, fokusera på allmänna frågor. Koppla det gärna till situationen ni är i: ”Hur hamnade du här?”, ”Hur känner du X?” eller ”Vad gör du när du inte är här?”. För varje nytt svar öppnar sig möjligheten att ställa följdfrågor, och vips var konversationen igång.

Tänk på! Det är inte alls lika viktigt att du är INTRESSANT. Det viktiga är att den andra personen märker att du är intresserad!

Vill du skaffa enkla pluspoäng? Lär dig personens namn och nämn det vid tillfällen. Enligt Widener älskar personer att höra sina egna namn. Det är en bekräftelse på att man finns och att den andra personen bryr sig om en.

Steg 2: Hitta ett gemensamt ämne

Du ska nu hitta något du har gemensamt med personen du nyss träffat. Från de frågor du ställt i steg ett ska du nu ha verktygen att hitta ett gemensamt ämne. Det kan vara allt möjligt; ett fritidsintresse, en stad ni båda besökt, en person ni båda känner, en skola ni båda gått i etc. Syftet att hitta en samhörighet med personen på något vis.

Steg 3: Gräv djupare

Så fort ni hittat ett ämne – gräv djupare. Enligt Widener handlar det om att fokusera på det ämne som ni båda känner samhörighet till. Då kommer båda naturligt prata med en entusiasm och den andra parten kommer känna att ni har vissa likheter. Allmänt känt är att vi dras till personer som är lika oss själva. Ett bra och enkelt sätt att få den andra att öppna upp och känns förtroende för dig.

Så, nu är du redo att gå ut och socialisera. Testa på nästa fest, AW, mingel eller kundbesök – det fungerar överallt. Jag lovar. Lycka till!

Behöver du fler säljtips?
– Ladda ner vårt whitepaper!

Här får du 10 konkreta säljtips som är riktigt relevanta om du jobbar B2B – från hur du blir framgångsrik inom försäljning, och hur du hittar nya prospekt.

    Hur Lime hanterar personuppgifter