Du särskiljer dig som leverantör
Utbudet av högkvalitativa varor och tjänster är enormt. Priskonkurrensen är stenhård. Vad händer när kunderna upplever att alternativen är likvärdiga oavsett leverantör? De väljer företaget som är “bäst”. När priser och produkter är likvärdiga, blir besluten baserade på känslor. Kunderna handlar med hjärtat istället för hjärnan.
Genom att arbeta med CRM ser du till att det är ditt företag som kunderna har starkast relation till. Var enkel att ha att göra med. Håll vad du lovar. Överraska positivt då och då. Svårare än så är det inte att slå konkurrenterna på fingrarna.
Bättre kundupplevelser och marknadsföring
Idag är kunder mer benägna än någonsin att prata om sina kundupplevelser, vanligtvis online. När allt blir som de förväntar sig säger de i regel varken det ena eller andra, men de kunder som känner sig dåligt omhändertagna har ett stort behov av att tala ut. Men positivt överraskade kunder snackar också! Det är extremt värdefullt.
När du arbetar proaktivt med en bra säljprocess och god kundvård, blir kundupplevelsen bättre. Kunderna blir positivt överraskade och skriver om det. CRM är alltså riktigt bra, billig och effektiv marknadsföring.
Ditt företag äger relationerna
Vad sker när en av dina säljare bestämmer sig för att sluta och starta eget, eller går över till konkurrenten? Utan ett genomtänkt CRM-arbete och ett bra system, kan tanken vara en mardröm. Vet du vilka kunder din säljare har haft kontakt med? Vad har avtalats och lovats? Kan du vara säker på att kunderna inte följer med säljaren till det nya jobbet?
Arbetar ditt företag aktivt med kundrelationerna i ett CRM-system minskar sårbarheten. Ditt företag äger kundinformationen istället för enskilda medarbetare och alla har överblick över det som sagts och gjorts – när, var och av vem. Så att du eller en kollega kan ta över stafettpinnen utan problem.