Vad är CRM?
CRM är en förkortning av customer relationship management (kundrelationshantering) och innebär att jobba aktivt och strukturerat på att förbättra kundrelationer och skapa långsiktiga relationer. Detta kan innebära att sätta upp interna strukturer för hur ett företag kommunicerar med sina kunder och för att förenkla i arbetet så är det vanligt att ta stöd av någon form av IT-verktyg såsom ett CRM-system.
Vad är ett CRM-system?
Ett CRM-system kan även kallas för CRM-verktyg eller CRM-program och är ett IT-stöd som ger dig full kontroll på dina kundrelationer – detta genom att samla all kundkommunikation på ett och samma ställe. Ett CRM-system kopplas även med fördel ihop med andra viktiga IT-system såsom affärssystem (ERP) för att ge en helhetsbild av varje kund.
Vad används ett CRM-system till?
Användningsområdena för ett CRM-system är nästintill oändliga, men vanligast är att stöttning kring aktiviteter relaterade till försäljning, marknadsföring och kundservice. Inom försäljning kan CRM-systemet exempelvis förenkla prospektering av nya kunder, uppföljning av säljdiskussioner samt skapa en överblick av försäljningspipelinen. Inom marknadsföring används ett CRM-system ofta för att hantera inkommande leads från hemsidan samt genomföra och analysera kampanjer och nyhetsutskick. Kundtjänst och supportfunktioner använder ofta CRM-systemet för att hantera inkommande ärenden och frågor från kunder.
Till vad behöver man ett CRM-system?
Det finns oändligt med fördelar med ett CRM-system. Verktyget hjälper dig att få fler kunder och hjälper samtidigt till att utveckla relationerna med befintliga kunder. Med ett CRM-system samlas all viktig kundinformation på samma ställe, vilket bidrar till minskad administration och bättre samarbete mellan både kollegor och avdelningar. Kort och gott så behövs ett CRM-system för att medarbetarna ska kunna fokusera på att bygga kundrelationer, istället för att hela tiden leta information som är utspritt på olika ställen.
Hur väljer jag rätt CRM-system?
Att välja ett CRM-system är inte alltid helt enkelt. Därför är det bra att du och dina kollegor utvärderar olika alternativ och frågar er själva; Varför gör vi denna satsning? Vad är vårt mål med CRM-systemet? Vilka ska arbeta i verktyget? Vilka funktioner är viktiga för våra användare? Hur ser vår budget ut? Genom att veta var ni är och vart ni vill, minskar ni risken för sidospår och ökar sannolikheten för att hitta rätt leverantör snabbare. Läs mer i vår guide: Lyckas med ditt CRM-projekt
Kan CRM-systemet anpassas efter mina behov?
Självklart. För att du ska få ut det mesta av ett CRM-system är det viktigt att det är anpassat efter just ditt företag och processer. Ett CRM-system ska alltid utformas efter de som ska använda verktyget. Dessutom slipper du betala för onödiga komponenter som du varken behöver eller kommer använda.
Kan ett CRM-system integreras med andra mjukvaror?
Vi tror på att alla IT-system ska göra det som de är bäst på och sedan integreras med varandra för att dela information som de olika mjukvarorna kan ha nytta av. Genom att integrera och dela information mellan ditt CRM-system och andra IT-verktyg så kan du få tillgång till all information på ett och samma ställe, istället för att leta efter det i olika system. Det betyder att informationen hamnar där den hör hemma och att alla avdelningar får det systemet som passar dem allra bäst.
Är mitt företag för litet för ett CRM-system?
Att investera i ett CRM-system kan kännas som en stor investering och har ett rykte om att det enbart är lönsamt för stora företag. Att ha ett verktyg som vårdar kundrelationer och skapa nya affärsmöjligheter är extremt viktigt för företag under tillväxtfas och är en minst lika lönsam investering även för mindre företag.
Vad kostar ett CRM-system?
Idag finns det tusentals CRM-system på marknaden. Några är helt gratis, medan andra kräver en större investering. Men det finns något för alla plånböcker. Allt från projekt som bara kostar några hundralappar i månaden, till miljonbelopp. Kolla in våra priser här.
Kan jag testa ett CRM-system gratis innan jag köper?
Många vill testa ett CRM-system innan de bestämmer sig för att investera, och självklart ska även du få göra det. Därför erbjuder vi möjligheten för dig att klämma och känna på våra CRM-verktyg innan du bestämmer dig. Lime Go är vårt lite enklare sälj- och prospekteringsverktyg för mindre företag. Lime CRM är vårt kompletta CRM-system som anpassas efter dina behov. Läs mer om våra produkter och testa gratis för att få en känsla av hur det är att jobba i verktygen.