Vad betyder CRM?

CRM är en förkortning av Customer Relationship Management (kundrelationshantering) och handlar om att aktivt arbeta med kundrelationer – ofta med hjälp av ett CRM-system.

Ett CRM-system är ett IT-stöd och verktyg som ger dig full kontroll över dina kundrelationer, hjälper dig med kundprospektering, sälj- och marknadsstrategier, samt skapar smidiga lösningar för kundsupport och analyser.

Syftet med CRM och ett CRM-system är att få nöjda kunder som stannar kvar och som pratar gott om ditt företag. Kort och gott: CRM är en enkel och lönsam filosofi – som kombineras med väldigt smart teknik.

Jobba med CRM och låt ditt CRM-system ge dig en helhetsbild av kunden

Centralisera din kunddata med CRM

Samlad kundinformation

För att kunna arbeta strukturerat med kundrelationer krävs ordning och reda. Det är därför det första och viktigaste målet med CRM för många företag. Ett CRM-system samlar all kundinformation som du behöver på ett och samma ställe och ser till att det blir enkelt att hitta rätt information.

Automatisera processer

Med rätt verktyg kan du automatisera och effektivisera flera kundorienterade processer. Istället för att slösa sin tid på att förbereda utskickslistor eller schemalägga påminnelser i kalendern så kan de anställda lägga sitt krut på att bygga personliga relationer med kunderna.

Insikter och rapportering

Se listor, statistik, prognoser och rapporter i CRM-systemet på ett kick. Få en överblick av din säljstatistik, leadshantering eller kundnöjdhet med hjälp av grafiska dashboards. Snabba insikter och översikt på viktiga nyckeltal och KPIer gör det möjligt att agera snabbt när det behövs.

Därför är en CRM-strategi så viktigt

Du särskiljer dig som leverantör

Vad händer när kunderna upplever att produkterna eller tjänsterna är likvärdiga oavsett leverantör? De väljer företaget som är “bäst”. När priser och produkter är likvärdiga, blir besluten baserade på känslor. Ett CRM-system ser till att ditt företag blir enkelt att ha att göra med och håller vad ni lovar.

Förbättrad kundservice och marknadsföring

Kunder som känner sig dåligt omhändertagna talar gärna om det för andra – och samma gäller för kunder som har blir positivt överraskade. Customer Relationship Management handlar just om att förbättra kundhanteringen och skapa fler positiva upplevelser. CRM brukar alltså leda till en riktigt bra, billig och effektiv marknadsföring genom fantastiska recensioner från dina nöjda kunder.

Ditt företag äger kundinformationen

Vet du vilka kunder din säljare har haft kontakt med eller vad som har avtalats? Kan du vara säker på att kunderna inte följer med säljaren till det nya jobbet? Med ett CRM-verktyg är det ditt företag som äger kundinformationen istället för enskilda medarbetare och alla har överblick över vad som har sagts och gjorts – när, var och av vem.

Lönsammare kundresa och ökad försäljning

Det är både enklare och billigare att behålla befintliga kunder än att hela tiden skaffa nya. Och oavsett hur fantastiska produkter eller tjänster ert företag erbjuder, så kommer ni i slutändan inte sälja ett uns om kundrelationerna inte är bra. Kunder är mer än bara en chans till sälj, och ser ni till att ta alla chanser till att vårda kunderna med stöd av ett CRM-program, så är det också en större chans att ni får en mer långsiktig, lojal och lönsam kund.

Analysera behoven och agera snabbare

Det är ingen hemlighet att företag gynnas av att ha koll på sina kunder. Ändå är det en vanlig fallgrop där alltför många företag saknar värdefulla insikter som driver verksamheten framåt. Med ett CRM-verktyg samlar du all viktig kundinformation på ett och samma ställe. Med hjälp av information i CRM-verktyget kan ni då jobba datadrivet för att identifiera nya kundbehov och hantera befintliga och potentiella kunder på rätt sätt.

FAQ: Vanliga frågor och svar om CRM

Vad är Customer Relationship Management (CRM)?

Customer Relationship Management, även kallat CRM eller kundrelationshantering, innebär att jobba aktivt och strukturerat på att förbättra kundrelationer och skapa långsiktiga relationer. Detta kan innebära att sätta upp interna strukturer för hur ett företag kommunicerar med sina kunder och för att förenkla i arbetet så är det vanligt att ta stöd av någon form av IT-verktyg såsom ett CRM-system.

Vad är ett CRM-system?

Ett CRM-system kan även kallas för CRM-verktyg eller CRM-program och är ett IT-stöd som ger dig full kontroll på dina kundrelationer – detta genom att samla all kundkommunikation på ett och samma ställe. Ett CRM-system kopplas även med fördel ihop med andra viktiga IT-system såsom affärssystem (ERP) för att ge en helhetsbild av varje kund.

Vad används ett CRM-system till?

Användningsområdena för ett CRM-system är nästintill oändliga, men vanligast är att stöttning kring aktiviteter relaterade till försäljning, marknadsföring och kundservice. Inom försäljning kan CRM-systemet exempelvis förenkla prospektering av nya kunder, uppföljning av säljdiskussioner samt skapa en överblick av försäljningspipelinen. Inom marknadsföring används ett CRM-system ofta för att hantera inkommande leads från hemsidan samt genomföra och analysera kampanjer och nyhetsutskick. Kundtjänst och supportfunktioner använder ofta CRM-systemet för att hantera inkommande ärenden och frågor från kunder.

Hur väljer jag rätt CRM-system?

Att välja ett CRM-system är inte alltid helt enkelt. Därför är det bra att du och dina kollegor utvärderar olika alternativ och frågar er själva; Varför gör vi denna satsning? Vad är vårt mål med CRM-systemet? Vilka ska arbeta i verktyget? Vilka funktioner är viktiga för våra användare? Hur ser vår budget ut? Genom att veta var ni är och vart ni vill, minskar ni risken för sidospår och ökar sannolikheten för att hitta rätt leverantör snabbare. Läs mer i vår guide: Lyckas med ditt CRM-projekt.

Kan CRM-systemet anpassas efter mina behov?

Självklart. För att du ska få ut det mesta av ett CRM-system är det viktigt att det är anpassat efter just ditt företag och processer. Ett CRM-system ska alltid utformas efter de som ska använda verktyget. Dessutom slipper du betala för onödiga komponenter som du varken behöver eller kommer använda.

Kan ett CRM-system integreras med andra mjukvaror?

Alla IT-system ska göra det som de är bäst på och sedan integreras med varandra för att dela information som de olika mjukvarorna kan ha nytta av. Genom att integrera ditt CRM-system med andra IT-verktyg så får du tillgång till all information på ett och samma ställe, istället för att leta efter det i olika system. Se till att välja ett CRM-system som går att integrera med verktyg som är viktiga för er. Här är några exempel på vanliga CRM-integrationer: ERP och affärssystem, Business Intelligence (BI), E-signering, Gmail, Outlook och E-postmarknadsföringsverktyg.

Passar CRM-system även för små och medelstora företag (SME)?

Att investera i ett CRM-system kan kännas som en stor investering och har ett rykte om att det enbart är lönsamt för stora företag. Att ha ett verktyg som vårdar kundrelationer och skapa nya affärsmöjligheter är extremt viktigt för företag under tillväxtfas och är en minst lika lönsam investering även för mindre företag.

Vad kostar ett CRM-system?

Idag finns det tusentals CRM-leverantörer på marknaden och priset är självklart en viktig faktor när du ska investera i ett nytt CRM-verktyg. Några är helt gratis, medan andra kräver en investering. Men glöm inte att ta in andra viktiga faktorer, såsom vilken avkastning du kan förväntad dig från olika alternativ och om CRM-systemet kan växa i takt med din verksamhet.

Kan jag testa ett CRM-system gratis innan jag köper?

Många vill testa ett CRM-system innan de bestämmer sig för att investera, och självklart ska även du få göra det. Därför erbjuder vi möjligheten för dig att klämma och känna på våra CRM-verktyg innan du bestämmer dig. Lime Go är vårt lite enklare sälj- och prospekteringsverktyg för mindre företag. Lime CRM är vårt kompletta CRM-system som anpassas efter dina behov. Läs mer om våra produkter och testa gratis för att få en känsla av hur det är att jobba i verktygen.

Jämför våra produkter

Din lokala CRM-leverantör i Sverige

1990 grundades Lime Technologies i en liten källarlokal i universitetsstaden Lund i Skåne. Ända sedan dag ett har vårt mål varit att leverera användarvänliga CRM-verktyg som förenklar vardagen. Vi arbetar med att erbjuda de bästa och mest användarvänliga verktygen för att alla svenska företag ska bli kundmagneter som både behåller befintliga, samt drar till sig nya kunder.

Idag är det viktigare än någonsin att upprätthålla bra kundrelationer. Därför är det guld värt att ha all information samlad på ett och samma ställe och få helhetsbild av kunden i ett enda verktyg. Nyfiken på hur Lime kan hjälpa er? Kontakta oss så tar vi ett samtal. När möjligheten finns kommer vi gärna och besöker er verksamhet, oavsett var i Sverige ni befinner er.

Kontakta oss